Gresik kalebu salah sawijining kutha ing
pesisir lor pulau Jawa sing wis tua umure. Akeh kabar lan sumber sejarah sing
nyebutake yen kutha sing saiki diarani kutha santri iku biyen disenengi para
pedagang mancanegara. Nalika jaman perdagangan kuno Gresik dadi papan kanggo
leren utawa bandar transito. Wong Cina nyebut T`sin T`sun sing artine Gresik kota baru. Bangsa Portugis ngarani Agace. Dene bangsa Walanda nggawe istilah Grissee.
Barang-barang
kuna lan gedung-gedung tua sing isih ana nganti temekaning saiki dadi tetenger
yang Gresik biyen tahu dadi kutha sing kondhang kaloka kajalandara.
Kampung-kampung sing biyen tahu dadi papan panggonane para pedagang mancanegara
kayata Kampung Kemasan, Kemuteran, Arab, Pecinan, lan Lumpur isih lestari
nganti seprene. Kampung-kampung tua iku dadi saksi yen kutha Gresik tahu dadi
bagian penting ana ing panggung panggung sejarah Nasional lan uga Internasional.
Sakliyane dadi pusat penyebaran agama Islam ing tanah Jawa,
Gresik uga kondhang amarga panganan sing dadi cirri khas. Saben dina kutha iki
ora tahu turu. Wong-wong saindenging Nusantara padha teka saperlu ziarah ana
ing kuburane Sunan Giri lan Maulana Malik Ibrahim ( Sunan Gresik ). Sinambi
ziarah kubur, wong-wong sing padha melancong iku padha ngicipi kuliner khas
Gresik, kayata Pudak, Legen, otak-otak bandeng, nasi krawu, lan manekawarna
jajan pasar liyane. Bisa dipangon nang ggon, tapi uga bisa digawa mulih kanggo
oleh-oleh.
Kejaba saka iku, tradisi lan budaya,
sarta kesenian tradisional tinggalane para wasis isih tetep ngrembaka nganti
seprene. Salah sijine yaiku seni pencak macan. Pencak macan iku salah sijine tradisi
budaya masyarakat Kroman lan Lumpur, kecamatan Gresik sing Islami. Kesenian
tradisional kuwi mulai dikenal lan ngrembaka nalika jamane Sindudjaja, murid
Sunan Giri III. Kawitane seni pencak macan iku mung kebiasaan ngarak temanten.
Temanten lanang nalika budhal nang omahe temanten wadon diarak kaya dene
karnaval. Pas nang tengah prapatan dipentasake manekawarna kesenian
tradisional, kalebu pencak macan.
Laki rabi iku bab kang paling
wigati. Saben manungsa mesthi ngalami. Ana ing ngarepe penghulu temanten
kekarone prasetya bakal mbangun tresna nganti sabaya mukti, sabaya pati. Sing
diarep-arep, ing tembe bisa mujudake keluarga sing sakinah,mawaddah, lan warrahmah. Keluarga cilik sing ayem tentrem,
rahayu nir ing sambikala sarta oleh ridlane Gusti Allah SWT. Mbangun bale wisma
iku ibarate kaya dene wong numpak perahu ana madyaning samodra. Kadhang kala
ombak gedhe, kadhang ya cilik. Gambaran iki mau, kabeh bisa dipirsani ana ing pementasan seni pencak macan.
Ing pertunjukkan seni pencak macan
ana 4 tokoh utama, yaiku macan, gondoruwo, kethek lan ulama. Macan kuwi
nggambarake kewan sing galak lan nggegirisi nanging tanggungjawab. Tegese wong
urip bebrayan laki-rabi iku wong lanang kudu nduweni watak kaya dene macan
gagah prakosa, teges, wibawa nanging sayang karo keluarga. Jumbuh karo
unen-unen sak galak-galake macan ora bakal mangsa gogore dhewe.
Gondoruwo iku makhluk sing wujude
medeni. Iki inangka perlambang sifat sing ngagung-agungake nafsu angkara murka.
Perang sing paling abot iku ya perang nglawan hawa nafsu. Yen kita bisa
ngendalekake lan nglawan hawa nafsu kita bakal slamet ndonya lan akhirat.
Kosokbaline, yen kita dikendalekake hawa nafsu, berarti kita padha karo
gondoruwo sing wujud manungsa.
Tukar padu iku bab kang lumrah
kanggone wong urip bebrayan. Bab iku sejatine amarga salah sijine sing lanang
utawa sing wadon padha ora iso ngendhalekake hawa nafsune. Nanging bab iku aja
nganti kriwikan dadi grojogan. Lha
carane supaya ora tukar padu, sing lanang utawa sing wadon kudu cekelan lengo kayu gapuk. Lengo tegese yen sing siji mentheleng,
sijine kudu lungo. Kayu tegese yen ana salah sijine ana
tanda-tanda arep tumindak kasar,
liyane kudu mesem ngguyu. Gapuk tegese nek sing lanang lagi wegah, sing wadon kudu ngepuk-epuk.
Wong wadon sing trengginas lan
pinter ngurus bale wisma, nanging kadhang kala cerewet tur crigis. Lha kuwi
disimbolake kethek. Masio wong wadon kerep diarani kanca wingking, nanging
nduweni peran sing penting amrih jejege balewisma. Ana dhuwit sithik ya bisa
nyukup-nyukupake, ana dhuwit akeh ya enthek gan nyisa blas. Wong wadon kuwi
pendampinge wong lanang sing setia tuhu. Wong lanang sing kasil mujudake
gegayuhane kuwi sejatine ora bisa owal saka perane wong wadon ning omah.
Ewadene ubarampe sing digawe
pertunjukan seni pencak macan ing antarane yaiku ketopang wolung lonjor lan
Pontang lima. Ketopang yaiku sapu kerik sing cacahe telung puluh dihias karo
kertas sing wernane abang-putih ditancepke ana ing who kates banjur dideleh ana
ing ndhuwure pring. Diarani Ketopang wolung lonjor amarga digawa wong wolu
cacahe.. Salah sijine digawe royokan wong-wong sing padha nonton. Pontang yaiku
janur kuning sing wis diiseni panganan saka beras ketan maneka warna, tengahe
ana conthong saka godhong gedhang sing pucuke diwenehi kapas. Diarani pontang
lima amarga digawa perawan sunthi lima cacahe.
Seni pencak macan saiki wis ora
digawe ngarak temanten maneh. Nang ora terus seni pencak macan iku ilang
kasilep budaya mancanegara. Seni pencak macan saiki malah dadi komoditi
pariwisata lan obyek penelitian. Nganti seprene seni pencak macan tetep
ngrembaka. Amarga warga kutha Gresik nduweni tekas yen arep nguri-uri lan
nglestarekake seni pencak macan.
Tulisan niki kaya dene alat kanggo tetenger supaya masyarakat tansah nguri nguri kabudayan ojo nganti katundhung kabudayan manca negara.
BalasHapus